BERICHT
Deze rubriek bevat de collectieve arbeidsovereenkomsten zoals ze in de Nationale Arbeidsraad zijn gesloten. De wettelijke of verordenende bepalingen die rechtstreeks of onrechtstreeks verband houden met de rechten en plichten die uit die collectieve arbeidsovereenkomsten voortvloeien, zijn hier dus niet opgenomen.
CAO per thema
Vervoer van de werknemers
De collectieve arbeidsovereenkomst nr. 19 van 26 maart 1975 legt aan de werkgevers de verplichting op ook tussenbeide te komen in de prijs van het vervoer van de werknemers wanneer deze gebruik maken van een ander openbaar vervoermiddel dan de trein.
Die overeenkomst werd op 1 maart 1991 vervangen door de collectieve arbeidsovereenkomst nr. 19 ter van 5 maart 1991.
Die nieuwe overeenkomst past het centraal akkoord van 27 november 1990 toe. Zij voorziet in een tegemoetkoming van de werkgever in de prijs van het vervoer van de bedienden wier brutobezoldiging 900.000 F. niet overschrijdt. Ingevolge het centraal akkoord van 9 december 1992 werd dat bedrag bij collectieve arbeidsovereenkomst nr. 19 quater van 22 december 1992 op 1.200.000 F. gebracht. In uitvoering van het interprofessioneel akkoord van 22 december 2000, werd die loongrens door de collectieve arbeidsovereenkomst nr. 19 sexies van 30 maart 2001 afgeschaft. Deze overeenkomst verhoogt vanaf 1 april 2001 ook het percentage van de werkgeverstegemoetkoming.
De collectieve arbeidsovereenkomst nr. 19 septies van 31 mei 2007 voegt een artikel 6 bis toe aan de collectieve arbeidsovereenkomst nr. 19 ter om te verduidelijken dat wanneer de werknemer gebruik maakt van een of meer openbare vervoermiddelen op het grondgebied van een andere lidstaat, de bijdrage van de werkgever in de prijs van dit vervoermiddel of die vervoermiddelen voor het vervoer van de woonplaats tot de Belgische grens gelijkwaardig is aan de bijdrage die het resultaat zou zijn van de toepassing van de in de collectieve arbeidsovereenkomst vastgestelde berekeningswijze voor eenzelfde afstand binnen de Belgische landsgrenzen.
In uitvoering van het interprofessioneel akkoord voor de periode 2009-2010 van 22 december 2008 werd de collectieve arbeidsovereenkomst nr. 19 ter vervolgens vervangen door de collectieve arbeidsovereenkomst nr. 19 octies van 20 februari 2009 en dit om de maximale tussenkomst door de werkgever in een trein-, tram-, metro- of busabonnement (gemeenschappelijk openbaar vervoer) op 1 februari 2009 te verhogen tot 75% en om de aldus verhoogde tussenkomst om te zetten in een tabel met forfaitaire bedragen, die zullen gelden voor 2009 en 2010, zonder dat ze geïndexeerd worden, waarna er tweejaarlijks zal worden onderhandeld over een aanpassing van deze forfaits.
Artikel 11 van deze collectieve arbeidsovereenkomst beoogt de overloopeffecten op sector- of bedrijfsniveau van de verhoging van de tussenkomst van de werkgever in trein-, tram-, metro- of busabonnementen naar andere vervoerswijzen toe, tijdelijk buiten werking te stellen. Dit houdt in dat tot 30 juni 2009, behoudens andersluidende afspraken, de vroegere tabel op basis van het gemiddelde van 60 %, aangepast aan de nieuwe tarieven vanaf 1 februari 2009 blijft gelden.
Omtrent het vervoer van de werknemers die tewerkgesteld zijn in het kader van ploegenarbeid met nachtprestaties of van andere vormen van arbeid met nachtprestaties, werden er bij collectieve arbeidsovereenkomst nr. 46 van 23 maart 1990 bijzondere bepalingen getroffen.